Persberichten
Bijna driekwart van de Nederlanders vindt WiFi net zo belangrijk als water en elektriciteit
Op zondag 20 juni is het World WiFi Day. Op die dag wordt er even stilgestaan bij de grote rol die het internet speelt in het dagelijks leven van mensen over de hele wereld. Zo ook in Nederland: in 2020 gebruikte volgens cijfers van Internet World Stats 95,6 procent het internet. Op die manier konden mensen bijvoorbeeld, ondanks lockdowns en andere beperkingen, tóch goed in contact blijven met familie en vrienden. devolo deed naar aanleiding van World WiFi Day onderzoek naar de perceptie van WiFi onder Nederlanders. En wat blijkt? Bijna driekwart (73 procent) vindt WiFi thuis net zo belangrijk als water en elektriciteit. Als klap op de vuurpijl geeft ruim 40 procent aan liever een dag zonder water te zitten dan zonder WiFi.
Weinig issues, ondanks corona
Als Nederlanders last hebben van WiFi-problemen, dan is dat meestal tijdens het surfen op het internet (44 procent). In slechts 1 procent van de gevallen ontstaan er problemen tijdens het thuiswerken. Dat is goed nieuws, aangezien we worden gevraagd om in elk geval nog tot na de zomer zo veel mogelijk vanuit huis te werken. Maar als de WiFi-issues wel toeslaan, dan beperken die zich meestal niet slechts tot de verste uithoeken van het huis. Zo ervaart 38 procent problemen in de woonkamer, 31 procent in de slaapkamer en 18 procent buiten.
Kom niet aan mijn WiFi
Wanneer de internetverbinding niet werkt zoals-ie moet werken, weet 23 procent van de Nederlanders niet wat de oorzaak is. Toch schakelt slechts 30 procent professionele hulp in bij verbindingsproblemen. En dat terwijl 2 op de 5 Nederlanders (40 procent) een kort lontje hebben en nogal gefrustreerd raken van een haperende internetverbinding.
Op basis van het onderzoek is wel duidelijk dat WiFi absoluut niet meer weg te denken is uit het dagelijks leven van de meeste Nederlanders. Net als water en elektriciteit is het daarmee uitgegroeid tot een belangrijke levensbehoefte.
Wat kan je doen?
17 procent van de Nederlanders geeft aan dagelijks of zelfs meerdere keren per dag gebruik te maken van een internetkabel voor een betere verbinding. Dat gaat uiteraard ten koste van het gemak van een draadloze verbinding en is dus geen volwaardige, permanente oplossing.
Begin daarom bij de basisvraag: heb je helemaal nergens een goed signaal, zelfs niet wanneer je je dicht bij de router bevindt of er direct mee verbonden bent via een LAN-kabel? In dat geval is het belangrijk om contact op te nemen met je internetprovider. Is het WiFi-signaal niet volledig doorgetrokken, dan is de kans groot dat het probleem te maken heeft met de bouw van je huis. Onze Nederlandse huizen bestaan namelijk uit dikke muren en stevige plafonds die het WiFi-signaal sterk kunnen afzwakken. Ook vloerverwarming en warmteleidingen kunnen daaraan bijdragen. Een veilige en makkelijke oplossing is dan een set Powerline-adapters. Deze adapters geven de internetverbinding slim door via het elektriciteitsnet, waardoor obstakels als muren en plafonds ontweken worden. Op elke plek waar je een Powerline-adapter in het stopcontact steekt, creëer je een nieuwe WiFi-hotspot. Hallo, draadloos comfort!
Over het onderzoek
Het onderzoek van devolo, uitgevoerd door Multiscope, vond plaats tussen 7 en 20 mei 2021. In totaal namen 1.032 Nederlanders met een WiFi-verbinding thuis deel aan het onderzoek.